Page 59 - Garis Panduan Perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok_2022
P. 59
GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK DI UNIT PENDIDIKAN KESIHATAN
perihal memujuk seseorang. Pembujukan atau pemujukan juga
o (A) Affirm (Memastikan terlebih dahulu) seringkali digunakan untuk mempengaruhi orang lain.
▪ Mendengar dengan teliti nilai-nilai positif, kesungguhan klien
untuk berubah, percubaan klien untuk berubah. • Matlamat dalam Pembujukan
▪ Reframes; tukar penyataan negative menjadi positif o Matlamat dalam pembujukan melibatkan dua perkara penting iaitu
▪ Contoh: yang pertama, matlamat mesti ditentukan mengapa proses memujuk
• Klien: saya rasa saya ni tak guna, buat apa pun tak jadi..tetap dilakukan.
merokok o Kedua, cara bagaimana menjelaskan matlamat tersebut perlu
dilakukan.
• Anggota Kesihatan: Anda bagus sebab tetap berusaha o Dalam menentukan matlamat memujuk, siapa yang ingin dipujuk
mencuba walaupun pernah gagal perlu difikirkan. Kadang-kadang orang pertama yang terlintas di
fikiran bukan orang sebenar yang ingin dipujuk.
o (R) Reflective listening (Refleksi melalui pendengaran reflektif) o Di samping itu, matlamat biasanya bersifat spesifik dan terfokus.
▪ Ulang semula apa yang diberitahu klien. Justeru, minda perlu diset untuk mencapai matlamat memujuk.
▪ Menyatakan pemahaman kita terhadap penyataan klien. Selepas itu, bertekad dan beriltizam bagi memulakan langkah
▪ Elakkan daripada menilai klien. pertama dalam proses memujuk iaitu menyampaikan idea.
▪ Tujuan: o Dalam buku “Positive performance Improvement”, Richard Gerson
• Memahami persepsi klien idea, perasaan dan Robbie Gerson menyatakan bahawa matlamat mencerminkan
• Perbincangan lebih mendalam keupayaan dan kekuatan sebenar seseorang. Matlamat menjadi
• Elak penilaian petrol bagi menolak manusia untuk pergi lebih jauh sehingga sampai
ke destinasi. Tanpa petrol, Ferrari juga tidak mampu bergerak walau
• Bersifat kolaboratif seinci.
o (S) Summary (Merumus) • Tiga sebab pembimbing memerlukan kemahiran membujuk
▪ Satu proses untuk merangkum beberapa idea yang telah o Pembujukan dapat menggembirakan klien. Pembimbing dapat
dibincang dan perasaan-perasaan yang diluahkan oleh klien. memberi perkhidmatan dalam keadaan menyeronokkan. Klien tidak
▪ Kaunselor memberi tumpuan kepada perkara-perkara seperti; berasa terpaksa untuk mengikuti bantuan pembimbing.
• Apa yang telah klien ucapkan (isi) o Menjamin kesejahteraan diri klien. Klien berasa selesa dengan
pembimbing yang pandai membujuk. Tidak timbul perasaan rimas
• Bagaimana ia menyatakan perasaannya (emosi ketika itu) dalam diri klien terhadap pembimbing.
maksud, masa dan kesan kenyataannya (proses). o Menjamin keberkesanan strategi perkhidmatannya. Pembimbing
▪ Tujuan seperti ini tidak meletakkan kepentingan diri di hadapan.
• Untuk menimbulkan kefahaman yang mendalam dan
kesedaran diri klien dalam proses tolong bantu, bimbingan • Seni-Seni Membujuk
dan penyelesaian kepada sesuatu masalah.
o Bermain dengan Emosi
▪ Kuasa Perumpamaan, Contoh dan Cerita
d. Kemahiran Pembujukan (persuasive technic) • Teori psikologi menyatakan bahawa kita biasanya tidak
terkesan dengan fakta. Namun kita terpengaruh dengan
• Definisi ‘fakta’ yang kita rasakan ia lebih betul.
o Perkataan membujuk lebih difahami sebagai kerja untuk membujuk • Teori psikologi turut menyatakan bahawa minda manusia
seseorang dari duka lara dan seumpama dengannya. sukar membezakan antara perlambangan yang wujud secara
imaginasi dengan yang sebenar. Lebih-lebih lagi apabila
o Perkataan pembujukan semakin mengalami perubahan dan lebih gambar atau tayangan yang nampak nyata digunakan.
dikenali sebagai salah satu cara untuk mempengaruhi orang lain • ‘Titik lemah’ pada otak kita perlu digunakan sebaik mungkin
untuk mengikuti kehendak kita. untuk menangani klien.
o Menurut Kamus Dewan edisi ke-3, pembujukan berasal daripada
perkataan bujuk yang bermaksud pujuk. Pembujukan merupakan
48 49
55