Page 57 - Garis Panduan Perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok_2022
P. 57
GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK DI UNIT PENDIDIKAN KESIHATAN
4. Roadblock • Anggota kesihatan boleh memberitahu, menasihati, memberi
Bertanya kepada klien mengenai kemungkinan halangan yang dapat amaran tetapi terpulang kepada klien untuk membuat pilihan
muncul sekiranya berhenti merokok, contohnya rakan-rakan yang masih
merokok atau keinginan yang kuat untuk merokok kembali. Halangan o Change Talk (Ubah cara)
yang biasa muncul adalah withdrawal effect, ketakutan akan gagal, ▪ Klien yang perlu menyatakan hasrat dan keinginan untuk
berat badan meningkat, kurang sokongan, depresi, berada berdekatan berubah.
perokok, ketagihan menikmati rokok serta pengetahuan yang kurang
berkaitan dengan pilihan program. ▪ Kekuatan & keinginan klien untuk berubah (lemah, kuat, komited)
▪ Strategi (Mengubah keinginan daripada lemah ke kuat)
5. Repetition ▪ Cth: daripada “saya berharap perkara akan berubah” kepada
Sokongan motivasi dilakukan secara terus menerus semasa klien “saya akan berubah”
sedang berusaha berhenti merokok. Strategi menghadapi klien yang ▪ Reinforce (galakan) dan memajukan hasrat ke arah yang boleh
pernah gagal berhenti merokok adalah dengan mendapatkan galakan dikenalpasti
serta motivasi daripada bekas perokok yang telah berjaya berhenti ▪ Elaborasi dan membuat rumusan
merokok setelah berulang-ulang kali gagal berhenti.
o Sustain Talk
▪ Sustain talk is not change talk
c. Teknik Motivational interviewing ▪ Berlaku apabila klien bercakap tentang perubahan tetapi lebih
kepada mengapa mereka tidak mahu berubah.
• Merupakan salah teknik dalam modifikasi tingkah laku dan merupakan ▪ Masalah: klien bercakap mengenai faedah tidak berubah
intervensi berdasarkan cara kaunseling yang memfokuskan ▪ Contoh:
penggalakan perubahan tingkah laku seseorang dengan membantu • Klien: “saya memang nak berubah, tapi saya seronok ketika
meneroka dan menyelesaikan perasaan ragu-ragu seseorang itu untuk merokok”.
mengubah tingkah laku. • Sustain talk: “beritahu apa yang best dengan merokok”?
• Merupakan kerjasama 2 hala antara pembimbing dengan klien. • Change talk: “ok.. kalau saya tukar perkataan best kepada tak
• Selain itu, M.I juga membantu untuk memberi persepsi individu pada diri best?
sendiri
• Membantu dan memberi panduan o Resistance (Klien menolak untuk berubah)
• Untuk mencungkil dan memperkukuhkan motivasi yang ada dalam diri ▪ Atau ada diantara individu yang secara aktif menjalani sesi
klien. kaunseling tetapi tidak mahu melalui kepayahan untuk berubah
• Antara elemen Motivational interviewing ialah: ▪ Contoh tingkahlaku klien yang menolak untuk berubah:
o Spirit (Semangat) • Klien enggan bercakap
▪ Kolaborasi • Klien tidak memberi kerjasama
• Meneroka menghormati pandangan,idea dan autonomi klien. • Klien tidak menepati janji
• Bukan autoritarian: tidak memaksa seseorang untuk patuh • Klien terlalu kerap menggunakan helah bela diri
atau mendengar arahan • Klien memanipulasikan anggota kesihatan
• Supportive-bersikap mendorong dan menyokong • Klien mengubah atau tidak menepati matlamat awal
▪ Evokasi • Klien lambat datang ke sesi bimbingan.
• Meneroka dan mencungkil idea, pendapat, sebab untuk
berubah,keyakinan untuk berubah. • Terdapat 5 Strategi dalam Motivational Interviewing, strateginya adalah;
• Cuba untuk membantu klien mengubah motivasi luaran
kepada motivasi dalaman. o (O) Open ended questions (Soalan terbuka)
▪ Hormat autonomi klien ▪ Apa khabar hari ni?
• Memahami bahawa klien yang membuat pilihan, mempunyai ▪ Sakit dekat mana dan boleh terangkan macammana rasa sakit
kuasa ke atas pilihan yang dibuat. tersebut?
• Menghormati keputusan klien ▪ Sudah Berapa lama anda mengalami kencing manis?
46 47
53