Page 57 - Garis Panduan Perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok_2022
P. 57

GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK DI UNIT PENDIDIKAN KESIHATAN




 4.  Roadblock                       •  Anggota kesihatan boleh memberitahu, menasihati, memberi
 Bertanya kepada klien mengenai  kemungkinan  halangan yang dapat   amaran tetapi terpulang kepada klien untuk membuat pilihan
 muncul sekiranya berhenti merokok, contohnya rakan-rakan yang masih
 merokok atau keinginan yang kuat untuk merokok kembali. Halangan   o  Change Talk (Ubah cara)
 yang biasa muncul  adalah  withdrawal effect,  ketakutan akan gagal,   ▪  Klien yang perlu  menyatakan hasrat dan keinginan untuk
 berat badan meningkat, kurang sokongan, depresi, berada berdekatan   berubah.
 perokok,  ketagihan  menikmati rokok serta  pengetahuan yang kurang
 berkaitan dengan pilihan program.   ▪  Kekuatan & keinginan klien untuk berubah (lemah, kuat, komited)
                                 ▪  Strategi (Mengubah keinginan daripada lemah ke kuat)
 5.  Repetition                  ▪  Cth: daripada “saya berharap perkara akan berubah” kepada
 Sokongan motivasi  dilakukan secara  terus menerus  semasa klien   “saya akan berubah”
 sedang  berusaha berhenti merokok. Strategi  menghadapi klien  yang   ▪  Reinforce (galakan) dan memajukan hasrat ke arah yang boleh
 pernah gagal berhenti merokok adalah dengan mendapatkan galakan   dikenalpasti
 serta  motivasi  daripada  bekas perokok yang telah berjaya berhenti   ▪  Elaborasi dan membuat rumusan
 merokok setelah berulang-ulang kali gagal berhenti.
                              o  Sustain Talk
                                 ▪  Sustain talk is not change talk
 c.  Teknik Motivational interviewing    ▪  Berlaku apabila klien  bercakap tentang perubahan  tetapi  lebih
                                     kepada mengapa mereka tidak mahu berubah.
 •  Merupakan salah teknik dalam modifikasi tingkah laku dan merupakan   ▪  Masalah: klien bercakap mengenai faedah tidak berubah
 intervensi  berdasarkan  cara  kaunseling  yang  memfokuskan  ▪  Contoh:
 penggalakan perubahan tingkah laku seseorang dengan  membantu   •  Klien: “saya memang nak berubah, tapi saya seronok ketika
 meneroka dan menyelesaikan perasaan ragu-ragu seseorang itu untuk   merokok”.
 mengubah tingkah laku.              •  Sustain talk: “beritahu apa yang best dengan merokok”?
 •  Merupakan kerjasama 2 hala antara pembimbing dengan klien.   •  Change talk: “ok.. kalau saya tukar perkataan best kepada tak
 •  Selain itu, M.I juga membantu untuk memberi persepsi individu pada diri   best?
 sendiri
 •  Membantu dan memberi panduan   o  Resistance (Klien menolak untuk berubah)
 •  Untuk mencungkil dan memperkukuhkan motivasi yang ada dalam diri   ▪  Atau  ada  diantara  individu  yang  secara aktif  menjalani sesi
 klien.                              kaunseling tetapi tidak mahu melalui kepayahan untuk berubah
 •  Antara elemen Motivational interviewing ialah:   ▪  Contoh tingkahlaku klien yang menolak untuk berubah:
 o  Spirit (Semangat)                •  Klien enggan bercakap
 ▪  Kolaborasi                       •  Klien tidak memberi kerjasama
 •  Meneroka menghormati pandangan,idea dan autonomi klien.   •  Klien tidak menepati janji
 •  Bukan autoritarian:  tidak memaksa seseorang untuk patuh   •  Klien terlalu kerap menggunakan helah bela diri
 atau mendengar arahan               •  Klien memanipulasikan anggota kesihatan
 •  Supportive-bersikap mendorong dan menyokong   •  Klien mengubah atau tidak menepati matlamat awal
 ▪  Evokasi                          •  Klien lambat datang ke sesi bimbingan.
 •  Meneroka dan mencungkil  idea,  pendapat,  sebab untuk
 berubah,keyakinan untuk berubah.   •  Terdapat 5 Strategi dalam Motivational Interviewing, strateginya adalah;
 •  Cuba  untuk membantu  klien mengubah motivasi  luaran
 kepada motivasi dalaman.     o  (O) Open ended questions (Soalan terbuka)
 ▪  Hormat autonomi klien        ▪  Apa khabar hari ni?
 •  Memahami bahawa klien yang membuat pilihan, mempunyai   ▪  Sakit dekat mana dan boleh terangkan macammana rasa sakit
 kuasa ke atas pilihan yang dibuat.   tersebut?
 •  Menghormati keputusan klien   ▪  Sudah Berapa lama anda mengalami kencing manis?

 46                                                                                                    47




                                                                                                                53
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62