Page 20 - Garis Panduan Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya-2022
P. 20
13.4. Selain itu, Pegawai Perubatan juga adalah tertakluk kepada Peraturan
6[P.U.(A)396] di mana Pegawai Perubatan hendaklah menjaga tatacara
berpakaian yang sepatutnya dan tidak berpakaian dengan apa-apa cara
yang boleh mencemarkan imej jabatan ketika menjalankan sesi konsultasi
bersama pesakit. Pegawai Perubatan disarankan untuk memakai kot putih
dan tag nama sepanjang sesi konsultasi dilakukan.
13.5. Pegawai Perubatan juga perlu mematuhi etika dan amalan perubatan yang
dikeluarkan oleh Malaysian Medical Council (MMC) dan merujuk kepada
Advisory on Virtual Consultation during the COVID-19 Pandemic.
14. Caj Perkhidmatan/Fi
Pada masa Garis Panduan ini disediakan, tiada caj dikenakan kepada
pelanggan bagi menggunakan Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya ini. Walau
bagaimanapun, caj mungkin akan dikenakan mengikut Akta Fi, Bahagian
Kewangan, KKM di masa akan datang.
15. Pemantauan dan Penilaian
Pengalaman pelanggan dan anggota pelaksana perkhidmatan ini akan
menjadi faktor kepada penilaian keberkesanan perkhidmatan ini. Pelaksanaan
Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya ini dipantau menggunakan indikator yang
akan dianalisa di Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga seperti berikut;
15.1. Maklumat demografi pelanggan.
15.2. Bilangan pelanggan yang berdaftar, pelanggan baru dan kumulatif.
15.3. Bilangan sesi konsultasi yang berjaya dilaksanakan.
15.4. Bilangan keciciran pelanggan.
15.5. Bilangan jenis skop perkhidmatan yang disediakan secara maya.
16. Pengumpulan Data/Reten
16.1. Rekod dan dokumentasi;
a) Pegawai yang bertanggungjawab berkenaan reten dan
Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya perlu menghantar reten
kepada pihak BPKK secara bulanan.
b) Maklumat reten dan format adalah seperti di Lampiran 5.
c) Penyeliaan teknikal secara berkala hendaklah dijalankan oleh
pegawai perubatan yang menjaga dan penyelia.
d) Kualiti perkhidmatan dipantau menggunakan prosedur pemantauan
sedia ada. Setiap anggota yang terlibat perlu mematuhi kod etika
profession dan etika anggota perkhidmatan awam di amalkan pada
setiap masa.
e) Penyediaan perkhidmatan perlu mematuhi CPG dan SOP mengikut
aktiviti atau program yang telah ditetapkan.
GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KONSULTASI SECARA MAYA DI KLINIK KESIHATAN 13