Page 16 - Garis Panduan Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya-2022
P. 16
10. Proses Kerja
10.1. Pendaftaran Pelanggan;
a) Perkhidmatan ini dijalankan secara sistem janji temu di mana setiap
pelanggan yang bersetuju perlu didaftarkan ke dalam sistem janji
temu klinik.
b) Pelanggan perlu diberi maklumat yang lengkap berkaitan
pelaksanaan perkhidmatan ini. Jika pelanggan bersetuju, persetujuan
secara bertulis perlu diperolehi daripada pelanggan (Lampiran 3).
c) Pelanggan perlu mempunyai akaun emel yang sah untuk menerima
maklumat yang diberikan oleh anggota kesihatan mengenai
Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya. Konsultasi boleh dilaksanakan
samada dengan menggunakan telefon pintar, komputer atau tablet.
d) Kekerapan sesi konsultasi dilaksanakan adalah mengikut jadual yang
ditetapkan oleh klinik kesihatan. Hari dan masa sesi konsultasi
dilaksanakan mengikut kesediaan klinik berdasarkan beban kerja
serta bilangan anggota yang sedia ada.
e) Bilangan pelanggan yang dipilih pada setiap sesi bergantung
kepada slot yang disediakan oleh penyelaras Perkhidmatan
Konsultasi Secara Maya.
10.2. Langkah-langkah pendaftaran pelanggan;
a) Kenalpasti pelanggan berdasarkan kriteria pemilihan pelanggan di
Lampiran 4.
b) Pastikan pelanggan menandatangani Borang Persetujuan Konsultasi
Secara Maya dan disaksikan oleh Pakar Perubatan Keluarga/Pegawai
Perubatan/Penyelia Penolong Pegawai Perubatan/Penyelia
Jururawat.
c) Maklumkan kepada pelanggan bahawa mereka tidak akan dilihat
oleh pegawai perubatan yang sama semasa sesi konsultasi.
d) Pelanggan perlu bersetuju dengan syarat-syarat iaitu;
i. Sebarang rakaman sepanjang sesi konsultasi tidak boleh
ditular/dikongsi/disebar kepada pihak luar.
ii. Rakaman tidak boleh digunakan sebagai bukti untuk mengambil
tindakan undang-undang terhadap KKM.
e) Pastikan pelanggan mempunyai emel yang sah.
f) Dapatkan alamat emel pelanggan terlebih dahulu. Sekiranya tiada,
pelanggan perlu mewujudkan emel terlebih dahulu.
g) Beri tarikh dan masa janji temu berdasarkan slot yang telah
ditetapkan.
GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KONSULTASI SECARA MAYA DI KLINIK KESIHATAN 9