Page 11 - Garis Panduan Perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok_2022
P. 11
GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK DI UNIT PENDIDIKAN KESIHATAN
2.3 Objektif utama
Untuk memberi sokongan dan bantuan yang komprehensif kepada
klien/pesakit untuk berhenti merokok melalui perubahan tingkah laku.
2.4 Objektif khusus
2.4.1 Membantu klien/pesakit berhenti merokok secara komprehensif
dan kekal tidak merokok dengan menghadiri setiap temujanji
yang ditetapkan dalam tempoh kohort 6 bulan.
2.4.2 Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran klien/pesakit untuk
berhenti merokok secara komprehensif.
2.4.3 Mengekalkan klien/pesakit dalam tahap positif untuk
mengelakkan relapse.
2.5 Strategi
Teknik terapi modifikasi tingkah laku, terapi farmakoterapi atau
kombinasi kedua-duanya sekali.
2.6 Kumpulan Sasaran
2.6.1 Klien/pesakit melalui rujukan klinik/wad.
2.6.2 Klien/pesakit yang datang tanpa rujukan (walk in).
2.7 Caj Perkhidmatan
2.7.1 Bagi klien/pesakit yang datang untuk rawatan di klinik lain pada
hari yang sama dengan temujanji KBM, tidak perlu dicaj semula.
2.7.2 Bagi klien/pesakit yang walk-in perlu daftar di kaunter
pendaftaran utama dan dicaj pada temujanji pertama sahaja.
7
7