Page 10 - Garis Panduan Perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok_2022
P. 10
GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK DI UNIT PENDIDIKAN KESIHATAN
BAB 2
BAB 2
2.0 PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK, UNIT PENDIDIKAN
2.0 PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK, UNIT PENDIDIKAN
KESIHATAN DI HOSPITAL
KESIHATAN DI HOSPITAL
2.1 Definisi Klinik Berhenti Merokok
2.1 Definisi Klinik Berhenti Merokok
Klinik Berhenti Merokok (KBM) merupakan perkhidmatan yang
Klinik Berhenti Merokok (KBM) merupakan perkhidmatan yang
disediakan bertujuan membantu atau memudahcara perokok berhenti
disediakan bertujuan membantu atau memudahcara perokok berhenti modifikasi tingkah laku, terapi
merokok dengan teknik terapi
merokok dengan teknik terapi modifikasi tingkah laku, terapi
farmakoterapi atau kombinasi kedua-duanya dalam tempoh 6
farmakoterapi atau kombinasi kedua-duanya dalam tempoh 6
bulan.
bulan.
2.2 Polisi Operasi
2.2 Polisi Operasi
Bahagian Pendidikan Kesihatan menyarankan:
Bahagian Pendidikan Kesihatan menyarankan:
• Unit Pendidikan Kesihatan yang diketuai Pegawai Pendidikan
• Unit Pendidikan Kesihatan yang diketuai Pegawai Pendidikan
Kesihatan di Hospital melaksanakan perkhidmatan klinik berhenti
merokok.
Kesihatan di Hospital melaksanakan perkhidmatan klinik berhenti
merokok. • Bagi hospital yang tidak mempunyai Pegawai Pendidikan
• Bagi hospital yang tidak mempunyai Pegawai Pendidikan menubuhkannya dengan
untuk
Kesihatan,
disarankan
menubuhkannya
dengan
Kesihatan, disarankan untukmenggunakan sumber-sumber yang sedia ada selaras dengan KPI
(KPK) 2015.
menggunakan sumber-sumber yang sedia ada selaras dengan KPI
(KPK) 2015. • Perlu mencapai KPI yang ditetapkan (bergantung kepada KPI
daripada masa ke semasa).
• Perlu mencapai KPI yang ditetapkan (bergantung kepada KPI
daripada masa ke semasa). • Semua kes in-patient yang masih merokok di semua wad/klinik di
jabatan perlu dirujuk ke KBM sebelum ditetapkan temujanji dengan
• Semua kes in-patient yang masih merokok di semua wad/klinik di
jabatan tersebut.
jabatan perlu dirujuk ke KBM sebelum ditetapkan temujanji dengan
jabatan tersebut. • Semua pelanggan yang walk-in ke KBM perlu menjalani saringan
kesihatan
oleh
anggota
• Semua pelanggan yang walk-in ke KBM perlu menjalani saringan paramedik sebelum mendapat
kesihatan oleh anggota paramedik sebelum mendapat
perkhidmatan KBM.
perkhidmatan KBM.
6
6
6