Page 8 - Garis Panduan Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya-2022
P. 8
1. Pengenalan
Perkhidmatan Telemedicine telah diperkenalkan semenjak tahun 1997, untuk
Pegawai Perubatan di fasiliti luar bandar melakukan konsultasi dengan pakar di
hospital, terutama di Sabah dan Sarawak.
Pada Mei 2018, Pendigitalan Kesihatan telah menjadi salah satu resolusi
Perhimpunan Kesihatan Sedunia (WHA). Susulan itu, Kementerian Kesihatan
Malaysia (KKM) komited untuk melaksanakan perkhidmatan pendigitalan
kesihatan bagi meningkatkan kecapaian kepada penjagaan kesihatan yang
bersepadu, berkualiti dan mampan di Malaysia.
Perkhidmatan Klinik Virtual di klinik kesihatan telah digariskan di bawah inisiatif
National Health Reform Agenda pada 2019 dan juga terkandung di dalam
Rancangan Malaysia ke 12. Ia telah diumumkan pada Hari Terbuka Electronic
Medical Record pada 2 Mei 2019. Perkhidmatan ini dahulunya dikenali sebagai
Klinik Virtual, dan kini telah membuat penjenamaan semula kepada Perkhidmatan
Konsultasi Secara Maya (Virtual Consultation Services).
Garis Panduan Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya di klinik kesihatan
diwujudkan sebagai panduan kepada anggota kesihatan di klinik kesihatan yang
terlibat di seluruh Malaysia. Sebelum ini, garis panduan telah disediakan bagi
perkhidmatan ini dengan menggunakan sistem Skype for Business pada tahun
2019 dan tahun 2020 menggunakan aplikasi BookDoc.
2. Proof of Concept (PoC)
Pada 11 Mac 2019, Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga (BPKK) telah diberi
mandat oleh YB Menteri Kesihatan untuk melaksanakan Perkhidmatan Konsultasi
Secara Maya secara Proof of Concept (PoC) di klinik kesihatan terpilih bagi tempoh
satu (1) tahun bermula 14 Ogos 2019 hingga 13 Ogos 2020.
Bagi pelaksanaan PoC ini, BPKK telah mengenalpasti keperluan untuk
menyediakan Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya seperti garis panduan,
keperluan peralatan ICT, kesediaan anggota klinik kesihatan dan sistem yang
bersesuaian. Untuk PoC ini Skype for Business, MyGovUC telah dikenalpasti
sebagai sistem yang bersesuaian. Dengan itu, KKM telah berkerjasama dengan
pihak Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU)
untuk menggunakan sistem tersebut.
Lima (5) klinik kesihatan telah dipilih berdasarkan beban kerja, kesesuaian fasiliti
bangunan dan lokasi kedudukan klinik (bandar dan pinggir bandar) serta klinik
yang menggunakan sistem Tele Primary Care (TPC) dan tanpa kemudahan TPC.
Klinik kesihatan yang dipilih bagi melaksanakan Perkhidmatan Konsultasi Secara
Maya untuk PoC adalah seperti berikut;
a) Klinik Kesihatan Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
b) Klinik Kesihatan Presint 18, Putrajaya, WP Putrajaya
c) Klinik Kesihatan Seberang Jaya, Pulau Pinang
d) Klinik Kesihatan Luyang, Sabah
e) Klinik Kesihatan Tudan, Sarawak
GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KONSULTASI SECARA MAYA DI KLINIK KESIHATAN 1