Page 9 - Garis Panduan Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya-2022
P. 9

Sepanjang tempoh pelaksanaan PoC, sejumlah 3,101 orang telah berdaftar dan
                 daripada jumlah itu, seramai 2,406 (78%) orang telah berjaya menggunakan
                 perkhidmatan ini tanpa ganguan rangkaian.

               3. Peluasan Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya
                 Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya ini dipeluaskan daripada 5 klinik kesihatan
                 kepada 40 klinik kesihatan semasa pandemik COVID-19 pada tahun 2020.
                 Peluasan ini dapat meneruskan kecapaian masyarakat kepada penjagaan
                 kesihatan primer di samping mengelakkan penularan jangkitan COVID-19 dalam
                 kalangan pelanggan dan anggota kesihatan.
                 Bagi peluasan ini, KKM telah mengenalpasti sistem alternatif bagi kesinambungan
                 perkhidmatan ini memandangkan kontrak Skype for Business pihak MAMPU tamat
                 pada 31 Disember 2020. Sistem diperolehi melalui penyumberluaran dengan
                 Syarikat BookDoc secara kontrak bermula 1 September 2020 hingga 30 April 2022.
                 Setelah kontrak dengan syarikat BookDoc tamat maka KKM telah bekerjasama
                 sekali lagi dengan pihak MAMPU untuk menggunakan sistem Google Workspace
                 (GWS) MyGovUC 2.0 melalui aplikasi Google Meet bagi peluasan Perkhidmatan
                 Konsultasi Secara Maya di seluruh Malaysia sementara menunggu platform
                 Electronic Medical Record (EMR) dibangunkan untuk KKM.

               4. Definisi
                 4.1  Konsultasi Maya adalah satu kaedah penyampaian Perkhidmatan Kesihatan
                     Secara Maya (virtual), langsung (live) dan interaktif yang merangkumi
                     konsultasi klinikal dan pelan rawatan pelanggan di antara anggota
                     kesihatan dan pelanggan.
                 4.2  Perkhidmatan pelengkap adalah perkhidmatan yang disediakan melalui
                     Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya sebagai pelengkap kepada
                     perkhidmatan klinik sedia ada untuk memudahkan pelanggan menerima
                     perkhidmatan kesihatan. Perkhidmatan ini boleh menjimatkan masa dan kos
                     pengangkutan, mengurangkan sesi lawatan ke klinik dan tidak perlu
                     menunggu lama di klinik kesihatan.
                 4.3  Anggota Kesihatan adalah anggota pelaksana yang terlibat atau
                     menyediakan Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya di klinik kesihatan.

                 4.4  Pelanggan adalah individu yang layak untuk menggunakan Perkhidmatan
                     Konsultasi Secara Maya dan mempunyai kemudahan alat komunikasi serta
                     rangkaian internet yang stabil.
                 4.5  Persetujuan secara bertulis adalah persetujuan yang dibuat oleh pelanggan
                     secara bertulis  melalui Borang Persetujuan Konsultasi Secara  Maya
                     (Lampiran 3) bagi pelanggan yang layak mendapatkan Perkhidmatan
                     Konsultasi Secara Maya.





               GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KONSULTASI SECARA MAYA DI KLINIK KESIHATAN   2
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14