Page 3 - Garis Panduan Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya-2022
P. 3

Kata-Kata Aluan Pengarah


               Kementerian Kesihatan Malaysia kini menempa sejarah kerana
               berjaya melaksanakan inisiatif Perkhidmatan Konsultasi Secara
               Maya  (Virtual Consultation Services) di klinik kesihatan buat
               julung kalinya. Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga
               berasa amat bertuah kerana telah diberi tanggungjawab oleh
               Y.B. Menteri Kesihatan, untuk melaksanakan perkhidmatan ini
               secara  Proof of Concept (PoC) pada 11 Mac 2019. Objektif
               pelaksanaan PoC ini adalah memastikan kebolehterimaan
               pelanggan dan kebolehlaksanaan pihak anggota kesihatan
               terhadap perkhidmatan baru ini.
               Di peringkat awal, perkhidmatan ini dimulakan di 5 klinik kesihatan yang terpilih bagi
               tempoh satu tahun, iaitu dari 14 Ogos 2019 hingga 13 Ogos 2020. Skop Perkhidmatan
               Konsultasi Secara Maya khusus untuk saringan kesihatan, rawatan susulan bagi
               penyakit kronik seperti Hipertensi atau Diabetes yang stabil.
               Perkhidmatan  ini  telah  diperkembangkan  kepada  35  klinik  kesihatan  dalam  era
               pandemik COVID-19. Langkah ini adalah amat bertepatan pada waktu itu, bagi
               mengurangkan kesesakan di klinik kesihatan, serta untuk melindungi pelanggan dan
               anggota kesihatan. Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya turut diterima baik oleh
               semua pihak, selain sejajar dengan amalan norma baharu dan usaha pendigitalan
               kesihatan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia.
               Di kesempatan ini, saya ingin merakamkan penghargaan buat semua pihak yang
               telah terlibat terutama kepada pihak MAMPU atas perkongsian kepakaran dalam
               penyediaan tatacara penggunaan Google Meet MyGovUC 2.0.
               Syabas dan tahniah juga kepada warga kerja yang telah menyediakan  garis
               panduan ini secara terperinci bagi rujukan dan kegunaan semua anggota kesihatan
               di seluruh negara. Harapan saya, agar Perkhidmatan Konsultasi Secara Maya akan
               lebih mantap melalui piawaian dan panduan yang telah ditetapkan.
               Semoga dengan cara ini, matlamat kita untuk memastikan capaian  sejagat
               kepada penjagaan kesihatan primer berjaya direalisasikan. Insha Allah.







               Dato' Dr. Mohamed Sapian Bin Mohamed
               Pengarah
               Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga
               Kementerian Kesihatan Malaysia







               GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KONSULTASI SECARA MAYA DI KLINIK KESIHATAN   iii
   1   2   3   4   5   6   7   8