Page 31 - Garis Panduan Perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok_2022
P. 31
Pelanggan yang berisiko
2.6
Warga emas, wanita mengandung dan individu yang komorbid tidak
dibenarkan hadir dan mengikuti sesi di perkhidmatan berhenti merokok pada
masa ini. Digalakkan aktiviti pendidikan dilaksanakan secara maya (virtual).
2. 7
Mempamerkan bahan promosi dan pendidikan untuk rujukan klien
Petugas boleh memuat turun bahan-bahan promosi dan pendidikan terkini
GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK DI UNIT PENDIDIKAN KESIHATAN
mengenai COVID-19 dari masa ke masa melalui laman sesawang
www.infosihat.gov.my untuk rujukan klien yang hadir.
3. PENGENDALIAN PERKHIDMATAN
3.1 Pendaftaran dan janji temu
(a) Menyediakan senarai jadual sesi susulan perkhidmatan berhenti merokok
serta mendaftarkan setiap klien melalui aplikasi MySejahtera. Pengendali
perkhidmatan perlu memastikan klien memuat turun aplikasi
MySejahtera;
(b) Perkhidmatan dilakukan secara janji temu dan berjadual;
(c) Sesi berkumpulan tidak boleh melebihi 10 orang pada satu-satu masa
atau mengikut kapasiti fasiliti dengan memastikan penjarakan sosial
sekurang-kurangnya 1 meter; dan
2.6 Pelanggan yang berisiko (d) Merekodkan kehadiran klien.
Warga emas, wanita mengandung dan individu yang komorbid tidak
dibenarkan hadir dan mengikuti sesi di perkhidmatan berhenti merokok pada 3.2 Khidmat rundingan
masa ini. Digalakkan aktiviti pendidikan dilaksanakan secara maya (virtual). (a) Menyusun janji temu secara bersemuka secara berjadual; dan
(b) Mengoptimumkan penggunaan teknologi dan media sosial untuk
2. 7 Mempamerkan bahan promosi dan pendidikan untuk rujukan klien menjalankan khidmat rundingan secara maya (virtual).
Petugas boleh memuat turun bahan-bahan promosi dan pendidikan terkini
mengenai COVID-19 dari masa ke masa melalui laman sesawang 3.3 Status kesihatan
www.infosihat.gov.my untuk rujukan klien yang hadir. Petugas, anggota kesihatan dan klien yang hadir bagi sesi perkhidmatan berhenti
merokok perlu menjalani saringan gejala-gejala COVID-19 (suhu badan melebihi
37.5˚, batuk, sakit tekak dan sesak nafas.
3. PENGENDALIAN PERKHIDMATAN
3.1 Pendaftaran dan janji temu
(a) Menyediakan senarai jadual sesi susulan perkhidmatan berhenti merokok
serta mendaftarkan setiap klien melalui aplikasi MySejahtera. Pengendali
perkhidmatan perlu memastikan klien memuat turun aplikasi
MySejahtera;
(b) Perkhidmatan dilakukan secara janji temu dan berjadual;
(c) Sesi berkumpulan tidak boleh melebihi 10 orang pada satu-satu masa
atau mengikut kapasiti fasiliti dengan memastikan penjarakan sosial
sekurang-kurangnya 1 meter; dan
(d) Merekodkan kehadiran klien.
27
3.2 Khidmat rundingan
(a) Menyusun janji temu secara bersemuka secara berjadual; dan
(b) Mengoptimumkan penggunaan teknologi dan media sosial untuk
menjalankan khidmat rundingan secara maya (virtual).
3.3 Status kesihatan
Petugas, anggota kesihatan dan klien yang hadir bagi sesi perkhidmatan berhenti
merokok perlu menjalani saringan gejala-gejala COVID-19 (suhu badan melebihi
37.5˚, batuk, sakit tekak dan sesak nafas.