Page 31 - Garis Panduan Perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok_2022
P. 31

Pelanggan yang berisiko
               2.6
                       Warga emas,  wanita  mengandung dan individu yang komorbid tidak
                       dibenarkan hadir dan  mengikuti sesi di perkhidmatan berhenti merokok pada
                       masa ini. Digalakkan aktiviti pendidikan dilaksanakan secara maya (virtual).

               2. 7
                       Mempamerkan bahan promosi dan pendidikan untuk rujukan klien
                       Petugas boleh memuat  turun bahan-bahan promosi dan  pendidikan terkini
                                         GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK DI UNIT PENDIDIKAN KESIHATAN
                       mengenai COVID-19 dari masa ke  masa  melalui  laman sesawang
                       www.infosihat.gov.my untuk rujukan klien yang hadir.


               3.      PENGENDALIAN PERKHIDMATAN

               3.1     Pendaftaran dan janji temu

                       (a)  Menyediakan senarai jadual sesi susulan perkhidmatan berhenti merokok
                            serta mendaftarkan setiap klien melalui aplikasi MySejahtera. Pengendali

                            perkhidmatan perlu  memastikan klien memuat  turun aplikasi

                            MySejahtera;
                       (b)  Perkhidmatan dilakukan secara janji temu dan berjadual;

                       (c)  Sesi berkumpulan  tidak  boleh melebihi 10 orang pada  satu-satu masa
                            atau mengikut  kapasiti  fasiliti  dengan  memastikan penjarakan sosial


                            sekurang-kurangnya 1 meter; dan
 2.6    Pelanggan yang berisiko   (d)  Merekodkan kehadiran klien.

 Warga emas,  wanita  mengandung dan individu yang komorbid tidak
 dibenarkan hadir dan  mengikuti sesi di perkhidmatan berhenti merokok pada   3.2   Khidmat rundingan

 masa ini. Digalakkan aktiviti pendidikan dilaksanakan secara maya (virtual).   (a)  Menyusun janji temu secara bersemuka secara berjadual; dan

                       (b)  Mengoptimumkan  penggunaan  teknologi dan media sosial untuk
 2. 7   Mempamerkan bahan promosi dan pendidikan untuk rujukan klien   menjalankan khidmat rundingan secara maya (virtual).

 Petugas boleh memuat  turun bahan-bahan promosi dan  pendidikan terkini
 mengenai COVID-19 dari masa ke  masa  melalui  laman sesawang   3.3   Status kesihatan

 www.infosihat.gov.my untuk rujukan klien yang hadir.   Petugas, anggota kesihatan dan klien yang hadir bagi sesi perkhidmatan berhenti
               merokok perlu menjalani saringan gejala-gejala COVID-19 (suhu badan melebihi

               37.5˚, batuk, sakit tekak dan sesak nafas.

 3.   PENGENDALIAN PERKHIDMATAN


 3.1   Pendaftaran dan janji temu
 (a)  Menyediakan senarai jadual sesi susulan perkhidmatan berhenti merokok

 serta mendaftarkan setiap klien melalui aplikasi MySejahtera. Pengendali

 perkhidmatan perlu  memastikan klien memuat  turun aplikasi
 MySejahtera;

 (b)  Perkhidmatan dilakukan secara janji temu dan berjadual;
 (c)  Sesi berkumpulan  tidak  boleh melebihi 10 orang pada  satu-satu masa

 atau mengikut  kapasiti  fasiliti  dengan  memastikan penjarakan sosial

 sekurang-kurangnya 1 meter; dan
 (d)  Merekodkan kehadiran klien.
                                                                                                                27

 3.2   Khidmat rundingan

 (a)  Menyusun janji temu secara bersemuka secara berjadual; dan
 (b)  Mengoptimumkan  penggunaan  teknologi dan media sosial untuk

 menjalankan khidmat rundingan secara maya (virtual).


 3.3   Status kesihatan

 Petugas, anggota kesihatan dan klien yang hadir bagi sesi perkhidmatan berhenti
 merokok perlu menjalani saringan gejala-gejala COVID-19 (suhu badan melebihi

 37.5˚, batuk, sakit tekak dan sesak nafas.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36