Page 28 - Garis Panduan Perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok_2022
P. 28

GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK DI UNIT PENDIDIKAN KESIHATAN



                           NORMA BAHARU PERKHIDMATAN BERHENTI MEROKOK,

                              DI HOSPITAL KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA


               1.      PENGENALAN                                                                                                     2.      PENGURUSAN DI PERKHIDMATAN BERHENTI MEROKOK


               Berikutan  pandemik COVID-19 yang turut merebak di  negara  ini,  kerajaan telah                                       2.1     Penjarakan sosial

               mengumumkan pelbagai  langkah  untuk  mengekang penyebaran  jangkitan virus                                                    Memastikan jarak sosial sekurang-kurangnya 1  meter  dengan membuat
               tersebut. Antaranya,  pengenalan norma  baharu  dan Prosedur  Operasi  Standard                                                penandaan (marking) di ruang kaunter pendaftaran, ruang runding cara, tempat

               (SOP) untuk memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 dalam kalangan masyarakat.                                                  saringan, ruang senaman dan lain-lain.


               Sehubungan itu, Bahagian Pendidikan Kesihatan mengenal pasti beberapa langkah                                          2.2     Merekod kehadiran dan suhu badan klien

               untuk memastikan penyampaian perkhidmatan dapat diteruskan oleh Unit Pendidikan                                                Memastikan kehadiran dan suhu badan klien diperiksa dan direkodkan.
               Pesakit di  hospital  dengan mematuhi  norma baharu.  Garis panduan ini boleh

               digunakan untuk menjalankan perkhidmatan berhenti merokok. Pengenalan norma                                            2.3     Mengamalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
               baharu  dalam penyampaian perkhidmatan Unit Pendidikan  Pesakit diharap  dapat                                                 (a)  Menyediakan cecair pembasmi kuman (hand sanitizer) di pintu masuk;

               membantu usaha untuk memutuskan rantaian jangkitan COVID-19.                                                                   (b)  Memastikan  klien memakai  pelitup muka  (face mask) semasa
                                                                                                                                                   mendapatkan perkhidmatan;

               1.1     Objektif                                                                                                               (c)  Memastikan klien tidak bersalaman atau bersentuhan serta mengamalkan

                                                                                                                                                   etika batuk dan bersin yang betul;
                      (a)   Memastikan penyampaian  perkhidmatan   berhenti  merokok dapat                                                    (d)  Memastikan disinfeksi  dilakukan pada peralatan  dan permukaan yang

                            diteruskan dengan mengamalkan norma baharu;                                                                            kerap disentuh seperti kerusi, tombol pintu, kaunter, peralatan senaman
                      (b)   Memastikan pegawai/  petugas menjalankan perkhidmatan  dengan                                                          dan lain-lain peralatan.

                            mengamalkan norma baharu semasa berurusan dengan klien;                                                           (e)  Penggunaan  alat pengukur  paras  karbon  monoksida adalah tidak

                      (c)   Memastikan  klien menerima  perkhidmatan secara  berterusan dengan                                                     digalakkan pada masa kini.
                            mematuhi norma baharu; dan                                                                                        (f)   Memastikan klien  menggunakan cecair pembasmi  kuman selepas

                      (d)   Mengoptimumkan penggunaan teknologi  dan  media sosial dalam                                                           mendapatkan perkhidmatan.
                            interaksi dan komunikasi dengan klien.

                                                                                                                                      2.4     Melakukan disinfeksi

                                                                                                                                              Memastikan disinfeksi dilakukan pada peralatan dan permukaan yang kerap
                                                                                                                                              disentuh sebelum dan selepas  penggunaan seperti kerusi,  tombol  pintu,

                                                                                                                                              kaunter,  peralatan senaman  dan lain-lain  peralatan yang kerap disentuh.
                                                                                                                                              Penggunaan  alat pengukur  paras  karbon monoksida  adalah  tidak

                                                                                                                                              digalakkan pada masa kini.


                                                                                                                                      2.5     Menghadkan bilangan klien

                                                                                                                                              Bilangan klien yang maksimum  pada satu-satu masa  tertakluk  kepada
                                                                                                                                              keluasan ruang dengan mematuhi penjarakan sosial 1 meter antara individu.
        24
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33