Page 28 - Garis Panduan Perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok_2022
P. 28
GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK DI UNIT PENDIDIKAN KESIHATAN
NORMA BAHARU PERKHIDMATAN BERHENTI MEROKOK,
DI HOSPITAL KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA
1. PENGENALAN 2. PENGURUSAN DI PERKHIDMATAN BERHENTI MEROKOK
Berikutan pandemik COVID-19 yang turut merebak di negara ini, kerajaan telah 2.1 Penjarakan sosial
mengumumkan pelbagai langkah untuk mengekang penyebaran jangkitan virus Memastikan jarak sosial sekurang-kurangnya 1 meter dengan membuat
tersebut. Antaranya, pengenalan norma baharu dan Prosedur Operasi Standard penandaan (marking) di ruang kaunter pendaftaran, ruang runding cara, tempat
(SOP) untuk memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 dalam kalangan masyarakat. saringan, ruang senaman dan lain-lain.
Sehubungan itu, Bahagian Pendidikan Kesihatan mengenal pasti beberapa langkah 2.2 Merekod kehadiran dan suhu badan klien
untuk memastikan penyampaian perkhidmatan dapat diteruskan oleh Unit Pendidikan Memastikan kehadiran dan suhu badan klien diperiksa dan direkodkan.
Pesakit di hospital dengan mematuhi norma baharu. Garis panduan ini boleh
digunakan untuk menjalankan perkhidmatan berhenti merokok. Pengenalan norma 2.3 Mengamalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
baharu dalam penyampaian perkhidmatan Unit Pendidikan Pesakit diharap dapat (a) Menyediakan cecair pembasmi kuman (hand sanitizer) di pintu masuk;
membantu usaha untuk memutuskan rantaian jangkitan COVID-19. (b) Memastikan klien memakai pelitup muka (face mask) semasa
mendapatkan perkhidmatan;
1.1 Objektif (c) Memastikan klien tidak bersalaman atau bersentuhan serta mengamalkan
etika batuk dan bersin yang betul;
(a) Memastikan penyampaian perkhidmatan berhenti merokok dapat (d) Memastikan disinfeksi dilakukan pada peralatan dan permukaan yang
diteruskan dengan mengamalkan norma baharu; kerap disentuh seperti kerusi, tombol pintu, kaunter, peralatan senaman
(b) Memastikan pegawai/ petugas menjalankan perkhidmatan dengan dan lain-lain peralatan.
mengamalkan norma baharu semasa berurusan dengan klien; (e) Penggunaan alat pengukur paras karbon monoksida adalah tidak
(c) Memastikan klien menerima perkhidmatan secara berterusan dengan digalakkan pada masa kini.
mematuhi norma baharu; dan (f) Memastikan klien menggunakan cecair pembasmi kuman selepas
(d) Mengoptimumkan penggunaan teknologi dan media sosial dalam mendapatkan perkhidmatan.
interaksi dan komunikasi dengan klien.
2.4 Melakukan disinfeksi
Memastikan disinfeksi dilakukan pada peralatan dan permukaan yang kerap
disentuh sebelum dan selepas penggunaan seperti kerusi, tombol pintu,
kaunter, peralatan senaman dan lain-lain peralatan yang kerap disentuh.
Penggunaan alat pengukur paras karbon monoksida adalah tidak
digalakkan pada masa kini.
2.5 Menghadkan bilangan klien
Bilangan klien yang maksimum pada satu-satu masa tertakluk kepada
keluasan ruang dengan mematuhi penjarakan sosial 1 meter antara individu.
24