Page 30 - Garis Panduan Perkhidmatan Klinik Berhenti Merokok_2022
P. 30
2.
PENGURUSAN DI PERKHIDMATAN BERHENTI MEROKOK
Penjarakan sosial
2.1
Memastikan jarak sosial sekurang-kurangnya 1 meter dengan membuat
penandaan (marking) di ruang kaunter pendaftaran, ruang runding cara, tempat
saringan, ruang senaman dan lain-lain.
2.2
Merekod kehadiran dan suhu badan klien
Memastikan kehadiran dan suhu badan klien diperiksa dan direkodkan.
Mengamalkan 3W (Wash, Wear & Warn)
2.3
(a) Menyediakan cecair pembasmi kuman (hand sanitizer) di pintu masuk;
(b) Memastikan klien memakai pelitup muka (face mask) semasa
mendapatkan perkhidmatan;
(c) Memastikan klien tidak bersalaman atau bersentuhan serta mengamalkan
etika batuk dan bersin yang betul;
(d) Memastikan disinfeksi dilakukan pada peralatan dan permukaan yang
kerap disentuh seperti kerusi, tombol pintu, kaunter, peralatan senaman
dan lain-lain peralatan.
(e) Penggunaan alat pengukur paras karbon monoksida adalah tidak
GARIS PANDUAN PERKHIDMATAN KLINIK BERHENTI MEROKOK DI UNIT PENDIDIKAN KESIHATAN
digalakkan pada masa kini.
(f) Memastikan klien menggunakan cecair pembasmi kuman selepas
mendapatkan perkhidmatan.
2.4 Melakukan disinfeksi
Memastikan disinfeksi dilakukan pada peralatan dan permukaan yang kerap
disentuh sebelum dan selepas penggunaan seperti kerusi, tombol pintu,
kaunter, peralatan senaman dan lain-lain peralatan yang kerap disentuh.
Penggunaan alat pengukur paras karbon monoksida adalah tidak
digalakkan pada masa kini.
2.5 Menghadkan bilangan klien
Bilangan klien yang maksimum pada satu-satu masa tertakluk kepada
keluasan ruang dengan mematuhi penjarakan sosial 1 meter antara individu.
2.6 Pelanggan yang berisiko
Warga emas, wanita mengandung dan individu yang komorbid tidak
dibenarkan hadir dan mengikuti sesi di perkhidmatan berhenti merokok pada
masa ini. Digalakkan aktiviti pendidikan dilaksanakan secara maya (virtual).
2. 7 Mempamerkan bahan promosi dan pendidikan untuk rujukan klien
Petugas boleh memuat turun bahan-bahan promosi dan pendidikan terkini
mengenai COVID-19 dari masa ke masa melalui laman sesawang
www.infosihat.gov.my untuk rujukan klien yang hadir.
3. PENGENDALIAN PERKHIDMATAN
3.1 Pendaftaran dan janji temu
(a) Menyediakan senarai jadual sesi susulan perkhidmatan berhenti merokok
serta mendaftarkan setiap klien melalui aplikasi MySejahtera. Pengendali
perkhidmatan perlu memastikan klien memuat turun aplikasi
MySejahtera;
(b) Perkhidmatan dilakukan secara janji temu dan berjadual;
(c) Sesi berkumpulan tidak boleh melebihi 10 orang pada satu-satu masa
atau mengikut kapasiti fasiliti dengan memastikan penjarakan sosial
sekurang-kurangnya 1 meter; dan
(d) Merekodkan kehadiran klien.
26
3.2 Khidmat rundingan
(a) Menyusun janji temu secara bersemuka secara berjadual; dan
(b) Mengoptimumkan penggunaan teknologi dan media sosial untuk
menjalankan khidmat rundingan secara maya (virtual).
3.3 Status kesihatan
Petugas, anggota kesihatan dan klien yang hadir bagi sesi perkhidmatan berhenti
merokok perlu menjalani saringan gejala-gejala COVID-19 (suhu badan melebihi
37.5˚, batuk, sakit tekak dan sesak nafas.