Page 11 - Dasar Literasi Kesihatan Kebangsaan
P. 11
Namun, di sebalik kemajuan yang dicapai, masih wujud cabaran dan Malaysia berusaha untuk menyelaras inisiatif literasi kesihatan
jurang. Isu-isu seperti jurang akses yang terhad terhadap penjagaan berdasarkan matlamat global dengan mengiktiraf literasi kesihatan
kesihatan antara kawasan bandar dan luar bandar, serta penyebaran sebagai keutamaan negara ke arah pembangunan dan keberhasilan
maklumat tidak tepat dalam era digital yang memerlukan perhatian kesihatan awam yang mampan. Pembangunan literasi kesihatan
dan tindakan berterusan. Usaha-usaha melibatkan kerjasama agensi Malaysia sejajar dengan Pelan Tindakan Serantau Pertubuhan Kesihatan
kerajaan, sektor swasta, pertubuhan bukan kerajaan, penyedia Sedunia (WHO) mengenai Promosi Kesihatan 2018-2030 (Regional
perkhidmatan kesihatan dan masyarakat adalah penting bagi mengatasi Action Plan on Health Promotion 2018-2030) dan merupakan sebahagian
cabaran ini secara lebih berkesan. daripada Resolusi WHO mengenai Sains Tingkah Laku untuk Kesihatan
yang Lebih Baik (Resolution on Behavioural Science for Better Health).
Aspirasi untuk meningkatkan literasi kesihatan di Malaysia berpaksikan
kepada komitmen secara kolektif daripada semua pihak dalam Dasar Literasi Kesihatan Kebangsaan (DLKK) menyokong Agenda
melahirkan masyarakat yang celik kesihatan ke arah kehidupan yang Nasional Malaysia Sihat (ANMS) dan Tonggak Ke-2 Kertas Putih
lebih sihat dan berkualiti. Komitmen ini merangkumi usaha untuk Kesihatan (HWP) mengenai promosi kesihatan dan pencegahan
memupuk budaya mementingkan peningkatan literasi kesihatan sebagai penyakit. Pembangunan literasi kesihatan akan menyumbang kepada
tanggungjawab bersama, mengukuhkan sistem penjagaan kesihatan, ekosistem kesihatan lebih lestari yang menjadi tanggungjawab semua
memperkasakan komuniti, dan melaksanakan mekanisme pemantauan pihak dalam menjaga, melindungi, serta meningkatkan kesihatan
dan penilaian yang berkesan. masyarakat.
DASAR LITERASI KESIHATAN KEBANGSAAN 1