Page 23 - Plan Strategik ANMS
P. 23

TERAS

              1           INISIATIF 1 :
                          Promosi budaya hidup sihat dan kelestarian persekitaran yang menyokong kesejahteraan
            S1            kesihatan rakyat melalui pelbagai media dan aktviti


                          Penggunaan media massa, media sosial, media digital, media luar dan media cetak secara
                          optimum dan penganjuran serta pelaksanaan aktiviti promosi kesihatan merupakan fokus
                          dalam inisiatif ini. Penglibatan rakan strategik digiatkan bagi memastikan mesej dapat sampai
                          ke akar umbi dan kesedaran terhadap pembudayaan hidup sihat dapat ditingkatkan.



                                      Aktiviti 1.1                                                 Aktiviti 1.2


                          Pengukuhan promosi budaya hidup sihat                        Perluasan promosi budaya hidup sihat
                          melalui media.                                               melalui pelaksanaan aktiviti.


                             Mengoptimumkan penggunaan media                              Kementerian, kerajaan negeri, agensi
                             sosial.                                                      awam, swasta dan NGO menganjurkan
                                                                                          aktiviti pembudayaan hidup sihat seperti
                             Memantapkan promosi pembudayaan hidup                        senamrobik, 10,000 langkah, sukaneka,
                             sihat di media massa dengan kerjasama                        sambutan hari kesihatan, sambutan
                             KKMM.                                                        hari sukan, saringan kesihatan, hari
                                                                                          keluarga, kesihatan mental, motivasi
                             Promosi pembudayaan hidup sihat oleh                         pekerja, gotong-royong, program ziarah,
                             kementerian, kerajaan negeri,  agensi awam,                  keagamaan, aktiviti tanam pokok, X-Break
                             swasta, NGO dan organisasi dalam komuniti                    dan kesukarelawan.
                             di platform media masing-masing.

                                                                                          Kerjasama strategik dalam mempergiat
                             Program khas/slot khas di televisyen dan                     aktiviti promosi budaya hidup sihat
                             radio termasuk radio tempatan.                               kepada  kumpulan sasar seperti orang
                                                                                          asli, gelandangan, berkeperluan khas,
                             Paparan mesej budaya hidup sihat di media                    pekerja, murid dan pelajar.
                             luar seperti billboard dan skrin LED - Pihak
                             Berkuasa Tempatan.                                           Bekerjasama dengan Fit Malaysia (KBS)
                                                                                          dalam pelaksanaan aktiviti fizikal dalam
                             Kolaborasi bersama Kementerian                               komuniti.

                             Pendidikan Malaysia seperti melalui DidikTV
                             dan DELIMA.


                             Promosi pembudayaan hidup sihat di
                             terminal dan kenderaan pengangkutan
                             awam dengan kerjasama Kementerian
                             Pengangkutan.
                                                                           PELAN STRATEGIK AGENDA NASIONAL MALAYSIA SIHAT 2021-2025              17
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28