Page 23 - Plan Strategik ANMS
P. 23
TERAS
1 INISIATIF 1 :
Promosi budaya hidup sihat dan kelestarian persekitaran yang menyokong kesejahteraan
S1 kesihatan rakyat melalui pelbagai media dan aktviti
Penggunaan media massa, media sosial, media digital, media luar dan media cetak secara
optimum dan penganjuran serta pelaksanaan aktiviti promosi kesihatan merupakan fokus
dalam inisiatif ini. Penglibatan rakan strategik digiatkan bagi memastikan mesej dapat sampai
ke akar umbi dan kesedaran terhadap pembudayaan hidup sihat dapat ditingkatkan.
Aktiviti 1.1 Aktiviti 1.2
Pengukuhan promosi budaya hidup sihat Perluasan promosi budaya hidup sihat
melalui media. melalui pelaksanaan aktiviti.
Mengoptimumkan penggunaan media Kementerian, kerajaan negeri, agensi
sosial. awam, swasta dan NGO menganjurkan
aktiviti pembudayaan hidup sihat seperti
Memantapkan promosi pembudayaan hidup senamrobik, 10,000 langkah, sukaneka,
sihat di media massa dengan kerjasama sambutan hari kesihatan, sambutan
KKMM. hari sukan, saringan kesihatan, hari
keluarga, kesihatan mental, motivasi
Promosi pembudayaan hidup sihat oleh pekerja, gotong-royong, program ziarah,
kementerian, kerajaan negeri, agensi awam, keagamaan, aktiviti tanam pokok, X-Break
swasta, NGO dan organisasi dalam komuniti dan kesukarelawan.
di platform media masing-masing.
Kerjasama strategik dalam mempergiat
Program khas/slot khas di televisyen dan aktiviti promosi budaya hidup sihat
radio termasuk radio tempatan. kepada kumpulan sasar seperti orang
asli, gelandangan, berkeperluan khas,
Paparan mesej budaya hidup sihat di media pekerja, murid dan pelajar.
luar seperti billboard dan skrin LED - Pihak
Berkuasa Tempatan. Bekerjasama dengan Fit Malaysia (KBS)
dalam pelaksanaan aktiviti fizikal dalam
Kolaborasi bersama Kementerian komuniti.
Pendidikan Malaysia seperti melalui DidikTV
dan DELIMA.
Promosi pembudayaan hidup sihat di
terminal dan kenderaan pengangkutan
awam dengan kerjasama Kementerian
Pengangkutan.
PELAN STRATEGIK AGENDA NASIONAL MALAYSIA SIHAT 2021-2025 17